Αντίθετο το Συμβούλιο της Κοινότητας Ερυθρών στην κατασκευή Φωτοβολταϊκού Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας στην περιοχή
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ
Από το πρακτικό 6ης/2021 συνεδρίασης (μέσω τηλεδιάσκεψης)
Του Συμβουλίου της Κοινότητας Ερυθρών
Αφού διαπιστώθηκε ότι υπάρχει νόμιμη απαρτία δεδομένου ότι σε σύνολο επτά (7)
μελών συμμετείχαν έξι (6) σύμβουλοι, ο Πρόεδρος κήρυξε την έναρξη της
συνεδρίασης.
Εισηγούμενος το πρώτο (1ο
) θέμα της ημερήσιας διάταξης έθεσε υπόψη του
συμβουλίου το υπ’αριθ.7402/30-6-2021 έγγραφο του Δήμου Μάνδρας – Ειδυλλίας –
Γραφείο Δημάρχου με θέμα: «Διατύπωση γνώμης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων που αφορά στο έργο «Φωτοβολταϊκός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής
Ενέργειας» στη θέση «Πολλά Λιθάρια» της Δ.Ε.Ερυθρών του Δήμου Μάνδρας –
Ειδυλλίας και στη συνέχεια ανέφερε τα παρακάτω:
«Τα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά ζητήματα που εγείρονται από τη χωρίς σχέδιο
και διαβούλευση προώθηση μεγάλων επενδύσεων ΑΠΕ σε δασικές εκτάσεις και
βοσκότοπους, είναι μεγάλα και σοβαρά.
Στο ελληνικό δίκαιο το περιβάλλον προστατεύεται πρωτίστως από το ίδιο το
Σύνταγμα (άρθρο 24), το οποίο προβλέπει ότι:
“Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του
Κράτους και δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή του το Κράτος έχει
υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της
αρχής της αειφορίας.”
Έως σήμερα δεν έχει διαμορφωθεί ένας ικανός μηχανισμός ενεργοποίησης και
συμμετοχής φορέων και εκπροσώπων των τοπικών κοινωνιών. Η διαμόρφωση του
χωρικού σχεδιασμού για τις ΑΠΕ με πρωταρχικό κριτήριο την αξιοποίηση του
αιολικού ή ηλιακού δυναμικού δίχως να συνυπολογίζονται οι σωρευτικές επιπτώσεις
σε έναν τόπο και δίχως τοπική συναίνεση, οδηγούν στις έντονες αντιδράσεις που όλο
και πιο συχνά παρατηρούνται. Στην κατεύθυνση αυτή δεν μπορεί να παραγνωρίζεται
ότι οι τοπικές κοινωνίες έχουν στις περισσότερες περιπτώσεις το ρόλο «απλού
θεατή», όταν έρχονται αντιμέτωπες με την εξέλιξη μεγάλων έργων ΑΠΕ, που
διεκδικούν τον ίδιο χώρο με τοπικές δραστηριότητες - δραστηριότητες του
πρωτογενούς τομέα (γη υψηλής παραγωγικότητας, βοσκότοποι, δασικές εκτάσεις
κ.ά.),- και που δυνητικά αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά μιας περιοχής, του τοπίου
και της βιοποικιλότητάς της.
Ο ρόλος των τοπικών φορέων των περιφερειών και των δημοτικών αρχών είναι
αναιμικός ακόμα και κατά την αδειοδοτική διαδικασία, καθώς περιορίζεται στη
γνωμοδότηση άνευ αποφασιστικού χαρακτήρα. Το σύστημα που έχει διαμορφωθεί
έως σήμερα χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα συγκεντρωτικό και η όποια διαβούλευση
δεν αφορά στο συνολικότερο σχεδιασμό αλλά τις επιπτώσεις ενός έργου, καθώς οι
τοπικές κοινωνίες έχουν συνήθως τη δυνατότητα έκφρασης γνώμης κατά τη
διαδικασία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εφόσον το έργο εμπίπτει σε
κατηγορία που απαιτεί ΜΠΕ, δηλαδή στο τελευταίο στάδιο εξέλιξης ενός έργου. Η
τοπική κοινωνία καλείται απλώς να επικυρώσει αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ένα
άλλο διοικητικό επίπεδο, το οποίο κατά κανόνα δε συνυπολογίζει την τοπική
βούληση.
Η έννοια της κοινωνικής διαβούλευσης θα πρέπει να περιλαμβάνει ανοιχτές
διαδικασίες ενημέρωσης και συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών κατά την εκπόνηση
και παρακολούθηση των τοπικών και περιφερειακών σχεδίων, ώστε να υπάρχει η
δυνατότητα συνδιαμόρφωσης και συμμετοχής στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Η έγκαιρη και σωστή πληροφόρηση προς τις τοπικές κοινωνίες είναι σημαντική,
προκειμένου να αποφεύγεται η παραπληροφόρηση ή και η άγνοια, ώστε να
επιτυγχάνεται κοινό πεδίο διαλόγου.
Το έργο σύμφωνα με τη ΜΠΕ, κατατάσσεται (σελ. 10 μελέτης ) στην ομάδα
10/2, Υποκατηγορία Α2: Αφορά στην περίπτωση πρόκλησης σημαντικών
επιπτώσεων, γι αυτό άλλωστε, απαιτείται και εκπόνηση Μελέτης
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, από τις αρμόδιες υπηρεσίες περιβάλλοντος των
Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων γίνεται με απόφαση του προϊσταμένου
(Συντονιστή) της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης της οικείας Αποκεντρωμένης
Διοίκησης).
Ο Φωτοβολταϊκός Σταθμός που θα κατασκευαστεί θα αποτελείται από 150.000
φωτοβολταϊκά πλαίσια ισχύος 400W και η συνολική ισχύς θα ανέρχεται σε 60MW,
σε δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις συνολικού εμβαδού 760 στρ. περίπου.
Οι Εκτάσεις αυτές στο μεγαλύτερο ποσοστό (74% περίπου) είναι δασικές εκτάσεις
αείφυλλων πλατύφυλλων που κυριαρχούν θάμνοι και δέντρα χαμηλού ύψους,
ποικίλων ειδών, όπου καταφεύγουν ζώα, ερπετά και πτηνά για να φωλιάσουν, να
προστατευτούν και να τραφούν
σε μικρότερο ποσοστό (26% περίπου), πρόκειται για ορεινούς βοσκότοπους, που
αποτελούσαν επί χρόνια βοσκήσιμες εκτάσεις κτηνοτροφικού κεφαλαίου από
αιγοπρόβατα που είχαν περάσει από γενεά σε γενεά. Η μετατόπισή τους κατέστη
αναγκαία λόγω διακοπής παροχής σε αυτούς του φυσικού πόρου-αγαθού, του νερού
σε απόσταση κάτω των 500 μ. και ΝΑ της περιφραγμένης έκτασης που θα
κατασκευαστεί σύμφωνα με τη ΜΠΕ, βρίσκεται η «Ιερά Μονή Προφήτη Ηλία», η
οποία χρονολογείται από το έτος 1090 και σύμφωνα με τον Διαρκή Κατάλογο είναι
κηρυγμένος ως αρχαιολογικός χώρος. Λειτουργεί ως ανδρώα κοινοβιακή Μονή σε
μεγάλο βαθμό επισκέψιμη με συνεχώς αυξανόμενη προσέλευση πιστών από την
ευρύτερη περιοχή . Ο δρόμος που οδηγεί στη Μονή, είναι αυτός που θα διέρχεται
έμπροσθεν ακριβώς του Φ/Τ σταθμού που πρόκειται να κατασκευαστεί.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, ότι:
στην υπό κατάληψη έκταση με φωτοβολταϊκές μονάδες θα αλλοιωθεί το φυσικό
περιβάλλον με αν όχι την πλήρη αφαίρεση της δασικής βλάστησης για την
εγκατάστασή τους, το μεγαλύτερο ποσοστό αυτής τουλάχιστον, αφού επιπλέον θα
δημιουργηθεί ζώνη πυροπροστασίας κατά μήκος της περίφραξης πλάτους 5 μ., θα
κατασκευαστεί κτίριο ελέγχου, καθώς και στεγανές δεξαμενές-βόθροι. Αυτά,
δύνανται να διαταράξουν δραστικά τη χλωρίδα. Θα υπάρξουν επίσης
επιπτώσεις στην πανίδα της περιοχής, όπως αλλαγή οικότοπου για κάποια είδη,
αλλαγές στην τροφική αλυσίδα κ.λπ.
θα δημιουργηθεί αλλοίωση στην αισθητική του τοπίου. Αυτό θα διαπιστωθεί,
όταν κάποιος επισκέπτης κατευθυνόμενος προς τη Μονή ή για οποιοδήποτε άλλο
σκοπό ή δραστηριότητα εντός του φυσικού δάσους του όρους «Πάστρα», θα
διέρχεται του μοναδικού δρόμου που οδηγεί σε αυτά και θα αντικρίζει από τη μία
μεριά το Φ/Τ Σταθμό 760 στρ. μέσα σε δασική έκταση, από την άλλη πλευρά επί της
κορυφογραμμής τις εν λειτουργία Α/Γ και κάπου ανάμεσα την «Μονή του Προφήτη
Ηλία»
με την κατασκευή του Φ/Τ σταθμού, αποτρέπεται η τυχόν επάνοδος των
προηγούμενων κοπαδιών, καθώς και το ενδιαφέρον για νέους κτηνοτρόφους στους
ορεινούς βοσκότοπους της περιοχής μας.
υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης της ευρύτερης περιοχής από απόβλητα που θα
παραχθούν κατά την κατασκευή των μονάδων, αλλά στη συνέχεια και για τη
συντήρησή τους, δεδομένου ότι τα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων από τη
διάθεση των στερεών και υγρών αποβλήτων, χρειάζονται μεγάλη προσοχή και
ιδιαίτερο έλεγχο.
Η αντίθεσή µου στην επένδυση δεν είναι γενική αντίθεση στη χρήση των ΑΠΕ. Προκαλούν
όμως και αυτές περιβαλλοντική επιβάρυνση πολύ δε περισσότερο το συγκεκριμένο
φαραωνικό έργο που πρόκειται να κατασκευαστεί. Η αντίθεσή µου έχει να κάνει µε την
ριζικά διαφορετική αντίληψή µου για το πώς χωροθετούνται, κατασκευάζονται και
λειτουργούν και ποιά είναι τα πραγματικά οφέλη των πολιτών πέραν της αποκλειστικής
κερδοφορίας από τέτοια έργα, όταν γνωρίζουμε ότι οι Ελληνικές Ανανεώσιμες Πηγές
Ενέργειας με βάση τους στόχους της Ε.Ε. θα πρέπει να παράγουν ως το 2030 πάνω από το
60% της ηλεκτρικής ενέργειας.
Ύστερα από τους προαναφερόμενους λόγους, είμαι αρνητικός για την κατασκευή του Φ/Τ
Σταθμού εντός των ορίων της Δημοτικής Κοινότητας Ερυθρών, αλλά και για έναν άλλο
λόγο: δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως δεν κληρονομήσαμε τον πλανήτη από τους προγόνους μας,
αλλά τον δανειστήκαμε από τα παιδιά μας και πρέπει να τον παραδώσουμε όπως τον
παραλάβαμε.
Η εγκατάσταση φωτοβολταικών πάρκων στην θέση Πολλά Λιθάρια του ορεινού όγκου της
Πάστρας, που φέρεται να καταλαμβάνει μία δασικού χαρακτήρα έκταση 760 περίπου
στρεμμάτων, θα συμβάλει κατ΄ αρχάς στην στέρηση των κατοίκων μίας εδαφικά
εκτεταμένης περιοχής από τον ευρύτερο δημόσιο και κοινόχρηστο δασικό χώρο του
συγκεκριμένου όγκου. Περαιτέρω η εν λόγω εγκατάσταση, ματαιώνει την, σύμφωνα με τον
Ν.4277/2014 «Ρυθμιστικό σχέδιο Αττικής και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα με το
Παράρτημα VII το νόμου αυτού, προβλεπόμενη προστασία, δεδομένου ότι η Πάστρα, έχει
καθορισθεί ως περιοχή προστασίας του οικοσυστήματος, αναψυχής, πεζοπορίας και ως
αναδεικτέος τόπος ιστορικών περασμάτων (Δρυός Κεφαλαί, Μεγάλο Δερβένι), με τη
διαμόρφωση αξόνων πεζοπορίας, που ακολουθούν αρχαίους δρόμους και μονοπάτια.
Η όποια τυχόν προκύπτουσα οικονομική ωφέλεια για την Κοινότητα, δεν αντισταθμίζει το
κόστος, που θα προκληθεί από την εγκατάσταση σε βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και
του ιστορικού τοπίου.
Το Συμβούλιο της Κοινότητας Ερυθρών, μετά από διαλογική συζήτηση και αφού έλαβε
υπόψη του την εισήγηση του Προέδρου καθώς και τις διατάξεις του άρθρου 83 του ν.
3852/10, Ομόφωνα αποφασίζει
Γνωμοδοτεί αρνητικώς επί της προτεινόμενης Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων που αφορά στο έργο «Φωτοβολταϊκός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής
Ενέργειας» στη θέση «Πολλά Λιθάρια» της Δ.Ε.Ερυθρών του Δήμου Μάνδρας –
Ειδυλλίας.
Αφού συντάχθηκε υπογράφεται ως κατωτέρω, πήρε δε αυξ.αριθμό .12
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Παγώνης
Τα μέλη
Ευαγγ.Υφαντής- Παν.Στάμου
Σωτ.Γκιόκα – Σοφ.Σταμάτη Ιωαν.Σώκου
Ερυθρές 4 /8 /2021
Πιστό Αντίγραφο
Ο Πρόεδρος
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΔΩ

sosta epraxan
ΑπάντησηΔιαγραφή